Ontinyent no pot evitar la pujada de la taxa del fem

Ontinyent pujarà en 24 euros la taxa de fem derivada del nou impost estatal i l’augment de l’IPC

 

L’Ajuntament d’Ontinyent contindrà en 24 euros a l’any (2 euros al mes) la pujada de la taxa de recollida i transport de fem, derivada del nou impost estatal sobre residus que el Govern d’Espanya recaptarà a través dels ajuntaments (l’“impost sobre depòsit de residus en abocadors, la incineració i coincineració de residus”, inclòs a la Llei 7/2022 de 8 d’abril), i de la forta pujada de l’IPC als últims anys, que acumula un 15% des de 2021.

És un dels aspectes més destacats de la revisió d’ordenances municipals per a 2024 que presentava aquest dilluns el regidor d’Hisenda, Pablo Úbeda, qui destacava l’esforç del Govern d’Ontinyent “per pujar el mínim possible aquesta taxa, després d’haver estat congelada durant 12 anys, com la resta de taxes i impostos que depenen de l’Ajuntament. Arribats a aquest punt, amb el nou context econòmic, seria irresponsable mantenir aquesta congelació perquè un dèficit desproporcionat generaria un forat que podria repercutir en la qualitat dels serveis que l’Ajuntament presta”, explicava.

Cal destacar que sols el nou impost de residus imposat per l’executiu central de Pedro Sánchez suposarà un impacte previst de 190.000 euros, que sumat al progressiu augment de l’IPC dispararà la despesa en la prestació del servei fins a 1,5 milions d’euros, quan els ingressos són de poc més de 900.000. Per compensar aquest diferencial, la pujada hauria de ser de 51 euros, passant dels 44 actuals fins als 95. Pablo Úbeda explicava que “entenem que tot i ser una despesa anual, seria un augment sensible, raó per la qual l’Ajuntament farà un esforç i assumirà part d’aquest diferencial, pujant 24 euros anuals, que equivalen a 2 euros al mes, una xifra més reduïda”. Malgrat l’increment d’ingressos, l’Ajuntament continuarà assumint 150.000 euros del cost directe del servei de recollida de fem. A més, es mantenen les bonificacions a les famílies amb ingressos inferiors al salari mínim interprofessional.

Amb tot, Úbeda advertia que des de la Unió Europea s’està tractant d’imposar una normativa que obligue a què es repercutisca tota la despesa de la recollida de residus urbans en les pròpies taxes, seguint la Directiva 2018/851 del Parlament Europeu. “És una situació que es pot produir, la de que tots els ajuntaments sense excepció tingam que aplicar aquesta Directiva, però a hores d’ara no es poden descartar modificacions o pròrrogues que ens eviten haver de fer noves pujades d’aquesta taxa”, apuntava.

Altres canvis a les ordenances fiscals

Si bé la revisió de la taxa del fem és la novetat més destacada, la proposta d’ordenances fiscals municipals per a 2024 inclouen també altres canvis. Un d’ells és la rebaixa en el límit mínim per a fraccionar el pagament d’impostos amb el Compte Corrent Tributari Local, en 12 mesos sense interessos.

Pablo Úbeda explicava que “donat que l’IBI va a passar a recaptar-se per part de la Diputació de València, els impostos que l’Ajuntament recaptarà directament seran de menor quantia total, i aprofitarem perquè siga més fàcil fraccionar-los, passant del límit mínim de 240 anuals fins a només 60”, assenyalava. Els impostos dels que es podrà fraccionar el pagament són l’Impost de Vehicles, l’Impost d’Activitats Econòmiques, els guals i la referida taxa del fem. “Amb aquest canvi al Compte Tributari Local la pujada dels 24 euros del fem es converteix en 2 euros al mes”, recordava.

Altres aspectes destacables són la substitució de les bonificacions fiscals a l’IBI i l’IAE per la instal·lació de fotovoltaiques, que es convertiran en subvencions que estan ja treballant-se amb ATEVAL, COEVAL i la CEL; o l’eliminació de la bonificació del 95% a la quota de transmissió dels terrenys al barri de la Cantereria afectats per les inundacions de la DANA de 2019 (ja que totes les cases s’han enderrocat).

Igualment, es modifica l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica en quant a la renovació de l’exempció de pagament als conductors i conductores majors de 70 anys. El regidor explicava que “havíem detectat que hi havia gent major que no renovava el carnet de conduir i els vehicles mantenien una exempció de la qual es beneficiaven indegudament els fills i filles o altres persones. Amb aquest canvi serà necessari renovar el carnet de conduir per mantenir aquesta exempció”, assenyalava. En total, la proposta de revisió d’ordenances compta amb un total de 20 punts, sent la majoria d’ells detalls tècnics per agilitzar la gestió de diferents aspectes.