La cultura se situa en la primera posició de les consultes turístiques dels visitants de l’oficina de turisme
Els visitants culturals a les exposicions i actuacions programades en els espais alcoians segueixen augmentant, consolidant la ciutat com un reclam cultural. En total, en 2019, 111.620 persones van passar per algun dels 5 espais compatibilitzats: teatre Calderón, teatre Principal, l’IVAM CADA ALCOI, la Llotja de Sant Jordi i la Capella. Infraestructures que programen cultura al llarg de l’any amb una qualitat difícil de trobar en poblacions similars a Alcoi. La ciutat també ha creat importants ponts culturals, essent exemple de col·laboracions de diferents institucions i entitats, demostrant que la suma d’art, multiplica espectadors; i que l’interior també sap i pot convertir-se en capital cultural.
Alcoi ofereix una programació variada que es podria dividir en dos vessants: la plàstica, amb el cicle d’exposicions d’art en diferents ubicacions, la Capella i les propostes de la Fundació Caja Mediterráneo, l’Ajuntament i l’IVAM, organitzades a Alcoi, l’única subseu que el prestigiós centre d’art contemporani valencià té, situada en la primera planta l’antic edifici del Monte de Piedad; i un altre vessant, la teatral.
L’atractiu de l’antic «Monte de Piedad»
Dins de l’oferta d’art, l’IVAM CADA Alcoi ha rebut durant 2019, el primer any que podem comptabilitzar complet, després de la seua inauguració en novembre de 2018, més de 25.000 espectadors. És el mes de març el de més afluència de visitants amb 4221 persones. Novembre amb 3486 visitants i abril, amb 3368, són també mesos importants. L’imponent contenidor de cultura contemporània alcoià ha realitzat en total, en 2019, 8 exposicions: 2 exposicions de la Fundació Caja Mediterráneo, «Orígens» i l’exposició de Jorge Ballester, fruit d’un acord històric amb la Fundació Bancaixa.
També trobem les exposicions organitzades per l’IVAM a la subseu d’Alcoi en 2019 que van començar amb l’exposició d’Eusebio Sempere, continuant amb «Tota la Ciutat parla d’això», «Filant idees, teixint art» i oferint, a partir de novembre «La societat del rendiment». Aquestes dues últimes, amb gran participació d’entitats educatives i socials alcoianes, oferint un producte diferenciat, apropat al territori i que no es pot gaudir a altres llocs.
D’altra banda, el projecte municipal se centra, sobretot, en la cultura digital, i ha donat a la seua sala de vídeo-art cabuda a diferents artistes com Damià Jordà, Solbes Arjona, Ana Esteve Reig o Anna Santamaria al teler comunicatiu, estant ara mateix, l’artista Edu Comelles amb «Trencar el silenci». Les exposicions de fotografia de l’apartat Trama i l’obra plàstica d’Urdit completen l’oferta. També a l’espai municipal, trobem THE WRONG, la Biennal Internacional d’Art Digital promoguda pel Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana. Un nou actor que entra a col·laborar i que segueix reforçant a l’IVAM CADA ALCOI com el gran exemple d’unió cultural, fruit d’acords, sinergies i treball entre diferents administracions i entitats.