La Ministra de Transports Raquel Sánchez ha presentat hui a la ciutat el nou traçat ferroviari entre Xàtiva i el Nus de l’Encina
Un pas més en el Corredor Mediterrani. El nou traçat en ample convencional entre Xátiva (València) i el nus de L’Encina, un tram de 21,5 quilòmetres que es posarà en servei aquest dissabte, estalviarà mitja hora de trajecte i permetrà connectar en una hora a Alacant i València i en dues a Alacant amb Castelló. La Ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana Raquel Sánchez Jiménez ha visitat aquest divendres Xàtiva per tal de presentar el nou traçat ferroviari en ample ibèric entre Xàtiva i el Nus de l’Encina, del Corredor Mediterrani.
Primerament la Ministra ha acudit a l’Ajuntament de Xàtiva, on ha estat rebuda per l’alcalde de Xàtiva Roger Cerdà i per la resta de la Corporació Municipal, i on ha signat al llibre d’Honor de la ciutat. En la seua intervenció, Raquel Sánchez ha posat en valor la posada en marxa d’aquest tram ja que té «una importància estratègica i fonamental, no sols en la Comunitat Valenciana sinó en el conjunt del nostre país. Una peça clau dintre del Corredor Mediterrani que suposarà un impacte molt positiu des del punt de vista de la mobilitat i de l’economia al cor del territori valencià».
Cal destacar que ja es va realitzar una primera fase entre Xàtiva i el Nus de l’Encina amb una inversió superior als 505 milions d’euros per a la creació de les principals estructures, i la setmana que ve començarà la segona fase amb una inversió de 245 milions per tal d’adaptar-la a l’ample estàndard, realitzar la connexió amb Albacete i enllaçar l’estació de Xàtiva amb la nova plataforma fins a València. La intervenció, que arriba fins als 750 milions i compta amb Fons Europeus, ha d’estar llesta l’any 2026 i suposarà una revolució en clau de mobilitat i connectivitat am infraestructures més avançades que responen als reptes de present i de futur en termes de sostenibilitat, complint amb els compromisos assumits dintre del Pacte Verd Europeu.
«Aquesta actuació ens permetrà unir el sud-est amb el nord-est d’Espanya i amb Europa durant propers anys, connectant també les tres capitals de província de la Comunitat Valenciana en ample internacional», ha indicat la Ministra Raquel Sánchez Jiménez, qui ha incidit en què «el Corredor Mediterrani s’erigeix com una eina fonamental per a la lluita contra el canvi climàtic, ja que la seua contribució a la descarbonització del transport i la reducció de la petjada de carboni suposarà una disminució de fins a 5,5 milions de tones a l’any en emissions de CO2 a l’atmosfera, el que equival a 1,22 milions de vehicles a gasolina conduits durant 1 any».
Sánchez també ha explicat que «quan aplegarem al Govern quedava quasi la meitat del Corredor per definir, amb un caos d’expedients i projectes. Ara la situació és molt diferent ja que comptem amb un Pla seqüenciat d’actuacions que estan completament definides i que estan duent-se a terme». La Ministra ha avançat que gràcies a aquesta intervenció «en 1 hora es podrà viatjar d’Alacant a València, i en 2 hores d’Alacant a Castelló. La idea és multiplicar per tres els usuaris del tren, arribant a superar el milió de persones».
Durant la roda de premsa també s’ha informat de que a la Comunitat Valenciana s’han expedit més de 280.000 abonaments gratuïts per a viatgers recurrents de Rodalies i Mitja Distància, i s’ha recordat la licitació immediata les obres de renovació de la via Xàtiva-Alcoi per més de 117 milions d’euros, definides dins del Pla de Rodalies de la Comunitat Valenciana i que suposen una actuació històrica per l’aposta per la vertebració del territori.
L’acte ha comptat amb l’assistència de la Delegada del Govern en la Comunitat Valenciana Pilar Bernabé, de la presidenta d’Adif Mª Luisa Domínguez, i també d’altres personalitats com ara el diputat nacional Nahuel García, el senador Juan Antonio Sagredo, la diputada autonòmica Rebeca Torró o el diputat provincial Carlos Fernández Bielsa.