Amb la ressaca electoral encara latent, la maquinaria política local i europea, comença a accelerar la velocitat de cara als comicis que tindran lloc el diumenge 26 de maig de 2019. Una cita més a la qual tots els ciutadans estan cridats indistintament d’on es troben. D’ací la importància de la sol·licitud del vot per correu el procediment del qual és el següent:
Des del passat 2 d’abril, les Cambres administratives estan dissoltes segons la Llei orgànica del Règim Electoral General. Per tant, des del 3 d’abril està oberta la sol·licitud del vot per correu. El termini per al mateix finalitza deu dies abans de les eleccions, és a dir, el 16 de maig.
Una vegada sol·licitat el vot, el demandant rebrà la documentació pertinent per a exercir el seu dret entre el 6 i 19 de maig tal com establir la Llei Electoral. Reba la documentació, la mateixa llei estableix que aquesta ha d’enviar-se fins al 22 de maig.
TIPOLOGIA DE VOT PER CORREU
Persones que es troben a Espanya, però no en el lloc on els correspon votar.
Els impresos de sol·licitud de vot es poden trobar en totes les oficines de Correus d’Espanya. Allí és on cal acudir per a sol·licitar-ho. Es tracta d’un simple tràmit que consta de la sol·licitud d’un certificat d’inscripció en el Cens. Per a realitzar-ho, és necessari presentar un DNI (no serveix el resguard del DNI en tràmit), permís de conduir, passaport o targeta d’identitat o de residència; amb la finalitat de poder comprovar la identitat del sol·licitant.
Després d’aquest procés gratuït, la Delegació Provincial de l’Oficina del Cens Electoral, enviarà un correu certificat i personal amb tota la documentació per a poder votar (paperetes de vot de totes les formacions que es presenten en la circumscripció de l’interessat o interessada i els sobres corresponents). Triada l’opció, ha d’inserir-se en el sobre corresponent i tancar-lo.
Amb els sobres tancats, aquests han de portar-se a l’oficina de Correus al costat del certificat d’inscripció en el cens electoral que s’ha rebut. L’entitat tramitarà l’enviament amb caràcter certificat, urgent i gratuïtament.
Persones fora d’Espanya el dia de la votació.
El procés és diferent i una mica més complex. El Ministeri d’Exteriors estableix dues situacions diferents: espanyols que resideixen a l’estranger i aquells que resideixen temporalment fora del país. En tots dos casos, els votants podien sol·licitar el vot per correu fins al passat 28 d’abril.
La tramitació inclou donar-se d’alta com no resident, emplenar la sol·licitud de la documentació electoral i enviar-la des de l’Oficina de Correus. L’enviament de la documentació es realitzarà fins al 6 de maig (prolongable fins al dia 14 en el cas que existisquen recursos contra alguna de les candidatures) i l’emissió del vot es pot realitzar, en qualsevol oficina de Correus, fins al 22 de maig.
Persones que viuen fora d’Espanya.
En aquest cas, el sol·licitant ha de comprovar, primer, si està donat d’alta en el consolat i si no, gestionar l’alta. Depenent de la data en què haja realitzat aquest procediment podrà aparéixer en el cens electoral o no. Per a comprovar-ho, cal consultar les llistes exposades en l’oficina consular. D’aparéixer en elles, el demandant pot realitzar la sol·licitud de vot a través de l’imprés corresponent i, novament, rebrà la documentació electoral en el seu domicili.
Una vegada seleccionat el vot i tancats els sobres, pot elegir-se entre remetre el vot a l’oficina del consolat o presentar-lo de forma física entre el 22 i 24 de maig en l’urna habilitada per a això.