Moda i tecnologia són les reines d’un Black Friday que perd interès


Un estudi demostra que les cerques en internet han disminuït en els últims anys i revela estratègies trampa de les botigues a l’hora d’establir els preus

Analitzar el comportament d’empreses i usuaris respecte al Black Friday, assenyalada data comercial que se celebra este divendres que ve, i que suposa una fita tant per a venedors com per a consumidors.

Aquest és el propòsit de l’estudi Black Friday 2021 – Cerques en Internet i estratègies de preus, realitzat per Webpositer, agencia SEO i de posicionament en línia amb seu central a Alacant, per al qual els seus professionals han realitzat l’anàlisi de prop de 1.400 cerques entre 2021 i fins al 16 de novembre de 2022, a més de realitzar el seguiment continu de 13.506 productes d’Amazon durant 12 mesos.

El complet informe proporciona algunes interessants conclusions. Entre elles, que l’interès pel Black Friday descendeix de manera contínua en els últims anys: de les 1.365.944 cerques al novembre de 2018 a les 723.985 registrades en 2021.

El sector de la moda va obtenir el 35,58% de les cerques durant Black Friday 2021, seguit de tecnologia (25%) i hipermercats (23,07%). En 2022, tot indica al fet que tecnologia amb un 29,73% de les cerques s’alçarà com a triomfador de l’actual campanya, segons la tendència registrada fins al passat 16 novembre, data de finalització de l’estudi.

El 66,67% de les cerques sobre Black Friday 2021 (sense incloure marques o producte) indicaven interès per les ofertes; enfront d’un 20,51% per la data d’inici de la promoció a Espanya; i un 12,82% de consultes genèriques.

El marketplace Amazon encapçala les cerques de marca setmanes prèvies al Black Friday 2022 amb 210 consultes mensuals per la paraula clau “Black Friday 2022 Amazon”. Encara que hi ha un parell de tendències a tenir en compte: en 2022 destaquen les 210 cerques mensuals sobre “Black Friday estiu 2022”, arran del llançament d’aquesta promoció també en època estival per part de grans marques; en 2022 les cerques de bons descompte en parcs d’atraccions representen el 77,17% de les consultes, setmanes abans de la celebració del Divendres Negre.

Estratègies trampa amb els preus

Més enllà de les tendències, l’estudi realitzat per Webpositer utilitzant l’eina  llança importants conclusions sobre les estratègies de preu que les empreses duen a terme. Alguna cosa a tenir molt en compte pels consumidors.

Per exemple, el 47,16% dels productes baixen el seu preu en Black Friday 2021 respecte a la quantia marcada a l’octubre de 2021, un mes abans de la promoció. No obstant això, el 81,28% dels productes analitzats augmenten el seu preu durant els dies de Black Friday 2021 respecte a la quantia més baixa registrada d’aqueix article.

A més, el 19,7% dels productes monitorats baixa el seu preu durant el mes d’octubre per a pujar-lo les primeres setmanes de novembre i després reduir la seua quantia els dies de Black Friday.  Mentre el 36,68% dels articles de Amazon van mantenir per Nadal el mateix preu que en Black Friday 2021, enfront del 35,07% que el van baixar i el 28,24% que el van pujar.

D’una forma o una altra, el Black Friday continua suposant una fita important dins de l’estratègia de e-commerce i màrqueting digital de les marques.  
“La campanya de Black Friday juga un paper important per a moltes botigues en línia i altres negocis digitals. Cal tenir en compte que els consumidors durant aquesta campanya estan predisposats a realitzar tot tipus de cerques relacionades amb les ofertes de Black Friday per a comprar a preus més econòmics que en altres èpoques de l’any.  És més, molts d’ells fins i tot esperen mesos per a estalviar-se diners i altres fins i tot avancen les seues compres de nadal. Òbviament, dins de l’estratègia SEU és una campanya més que hi ha saber quan i com cal realitzar-la per a traure-li el màxim rendiment”, explica Luis Villanueva, especialista SEO i CEO de Webpositer.