Ontinyent impulsa un estudi sobre «Camins Escolars Segurs» per desenvolupar una xarxa d’itineraris segurs als centres educatius

La regidora Sayo Gandia presentava aquest dijous el pla de treball previst amb la participació de 6 col·legis de primària, dins de les activitats de la “Setmana Europea de la Mobilitat”

L’Ajuntament d’Ontinyent va a impulsar als propers mesos un estudi dins el projecte “Camins Escolars Segurs”, iniciativa promoguda pel Consell de Medi Ambient i posada en marxa per les regidories de Medi Ambient, Educació i Educació Viària per tal de desenvolupar una xarxa d’itineraris segurs als centres educatius. La regidora de Sostenibilitat, Sayo Gandia, presentava aquest dijous i dins de les activitats de la “Setmana Europea de la Mobilitat” el pla de treball previst amb la participació de 6 col·legis de primària: La Solana, Bonavista, La Milagrosa, Santa María, Lluís Vives i La Pureza de María, estant prevista la incorporació de la resta de centres escolars de primària en una segona fase.

Sayo Gandia explicava que l’objectiu d’aquest projecte participatiu, “és facilitar i promoure una xarxa d’itineraris segurs amb un disseny identificatiu propi, que garantisquen als xiquets i xiquetes desplaçar-se de manera segura i autònoma des de casa a l’escola, així com afavorir una mobilitat més sostenible i saludable”. Així, es preten aconseguir augmentar l’autonomia dels xiquets i xiquetes adaptant i millorant l’entorn urbà del barri, potenciant la possibilitat de que l’alumnat puga desplaçar-se de casa a l’escola sense acompanyament i amb seguretat; i adaptant el camí escolar per a cada centre amb propostes tècniques i actuacions enfocades a reduir la velocitat de circulació, millorar la visibilitat en els encreuaments,i donar continuitat i confort als itineraris de persones que es desplacen de manera sostenible, atenen les característiques urbanes de cada entorn ecolar o barri.

Objectius específics

Aparellat a aquest objectiu general hi haurà d’altres específics, com ara fomentar el coneixement de l’entorn ; identificar les problemàtiques de mobilitat en l’itinerari cap a l’escola; incentivar un treball educatiu sobre mobilitat i salut ; reflexionar sobre el canvi climàtic i la qualitat de l’aire en relació als hàbits de mobilitat; i treballar en equip per teixir xarxes entre els diferents actors involucrats: els equips educatius, alumnat, ampes, ajuntament i comerços locals.

La regidora explicava les diferents fases previstes dins del pla de treball, (que inclouen fase de coordinació, una enquesta de mobilitat, explotació de l’enquesta, inventari i eixida de camp, informe i activitats) i incidia en destacar com a “fonamental que tothom estiga involucrat: Professors, AMPES, estudiants, Ajuntament i veïnat. Redactar un bon pla de mobilitat no és suficient, es molt important realitzar activitats que visibilitzen i potencien els modes de transport no motoritzats per involucrar als xiquets i xiquetes. La coordinació entre escoles és essencial, i el projecte que comencem a Ontinyent ha de servir de catalitzador de tot aquest procés i un punt d’inici que volem que les escoles facen seu”, manifestava.