L’objectiu és informar les persones al començament del tractament i assessorar-los sobre la seua nova situació per a adaptar-se tan bé com siga possible
Les professionals aclareixen dubtes al pacient i els seus familiars i els aconsellar sobre cures domiciliàries
La consulta d’infermeria oncològica de l’hospital Francesc de Borja de Gandia ha registrat 202 usuaris des que es posara en marxa fa un any. El principal objectiu és informar pacients amb càncer al començament del tractament i assessorar-los sobre la seua nou situació per a adaptar-se a ella tan bé com siga possible.
La consulta funciona tots els dies i se situa a l’Hospital de Dia del Francesc de Borja, al costat de les consultes d’Oncologia i Hematologia. En ella, s’atén el pacient que acudeix per primera vegada a administrar-se el tractament.
Fins ara, aquesta labor d’informació prèvia es realitzava per part dels professionals d’infermeria en la mateixa sala d’Hospital de Dia on se li administra el tractament al pacient. Ara, en destinar-se un espai i un temps específics a això, el pacient i els seus familiars tenen més intimitat per a aclarir dubtes i informar-se d’aquesta nova situació.
Tant l’equip d’infermeria com els facultatius d’Oncologia i Hematologia han realitzat un balanç positiu de la consulta al cap d’un any de funcionament, i així també li ho han traslladat els pacients. “Agraeixen la iniciativa, sobretot perquè se senten més disposats a comptar com se senten abans de començar el tractament, i això també ens ajuda els professionals a l’hora d’acompanyar-los en aquest procés”, afirma la supervisora d’Infermeria de l’Hospital de Dia, Asunción Fuster.
Des del punt de vista dels facultatius, segons explica la cap de secció d’Hematologia de l’hospital, la doctora M.ª Ángeles Ruiz, “la consulta d’infermeria ha millorat de forma notable la comprensió del pacient de la seua malaltia i tractament, i el maneig dels efectes secundaris de la quimioteràpia, en proporcionar-li la informació necessària en un ambient més amable i en un format de comunicació més relaxat en el qual *aprticipan el pacient i els seus familiars”.
En la consulta s’informa del funcionament i els circuits del servei de l’Hospital de Dia; es facilita un telèfon de contacte per a problemes que puguen sorgir; s’expliquen possibles efectes secundaris dels fàrmacs, i es fan tasques d’educació sanitària relacionades amb les cures de la pell, mucoses i higiene personal.
El personal d’infermeria també realitza una valoració i optimització del cabal venós per a evitar possibles dificultats que es puguen produir en les teràpies intravenoses amb la finalitat d’aportar major seguretat als pacients i informar-los sobre les opcions de les quals es disposen.
Cures domiciliàries
A més d’això, s’aclareixen dubtes al pacient i la seua família i se’ls assessora sobre cures domiciliàries i hàbits saludables durant el tractament, que, inclouen, entre altres, pautes sobre alimentació i exercici físic. Tot això en coordinació amb els professionals d’Atenció Primària, la infermera gestora de casos i la treballadora social.
L’Hospital de Dia també compta amb un servei de psicooncologia i amb altres activitats com a tallers, jornades o xarrades d’interés per a pacients i familiars.
En definitiva, el que es pretén és oferir una qualitat òptima de cures i ésser un punt de referència i suport durant la malaltia, incloent l’atenció telefònica immediata davant qualsevol dubte o assumpte relacionat amb el seu procés; complementant així el tractament mèdic per a oferir una cura integral i especialitzada del pacient oncològic i el seu entorn.