La voluntarietat, el pagament de despeses i les jornades, alguns dels punts més destacats
El Govern ha aprovat aquest dimarts la llei per a la regulació del teletreball. Després de setmanes de negociacions entre l’Executiu, sindicats i patronal, aquest dilluns es va arribar a un preacord per al sector privat i avui se li ha donat l’espenta definitiva.
Encara que es treballe a distància es garantiran els mateixos drets i deures que la resta dels treballadors, com en la retribució, estabilitat en l’ocupació, temps de treball, formació i promoció professional. Serà voluntari, reversible i l’empresa haurà de cobrir certes despeses.
La ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha apuntat en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres que la norma “augmenta la productivitat i augmentarà sens dubte la competitivitat de l’economia espanyola”. Aquesta normativa “plena un buit legal”, va seguir, i apuntala una breu referència legal “que ni tan sols ha servit per a donar resposta en temps de pandèmia”.
Serà voluntari i reversible
Aquest matí els òrgans de decisió de CEOE, CC.OO. i UGT han avalat el text preacordat amb Treball la nit d’aquest dilluns. El text arreplega la voluntarietat del teletreball, tant per a l’empresa com els treballadors: no es pot imposar. Requerirà la signatura d’un acord per escrit, que podrà formar part del contracte inicial o realitzar-se en un moment posterior, sense que aquesta modalitat puga ser imposada.
Segons l’avançat, el teletreball serà reversible –es pot tornar a l’oficina– i la regulació s’aplicarà quan el 30% de la jornada –dos dies a la setmana o el percentatge proporcional equivalent en funció de la duració del contracte– es treballe en remot en un període de referència de tres mesos.
El gran obstacle que ha generat més tensió ha sigut si s’ha d’aplicar la regulació durant la pandèmia, ja que s’ha estès el teletreball durant la crisi sanitària. La patronal entenia que és derivat d’una situació extraordinària, que no serà definitiu i que no serà permanent en moltes empreses. Finalment, se’ls aplicarà la normativa laboral ordinària.
Pagament de les despeses del treballador
S’ha acordat que les empreses hauran de “dotar de les eines, mitjans, equip i materials fungibles” necessaris per a desenvolupar el treball a distància, com els ordinadors. Sobre la resta de despeses, es tractaran a través de la negociació col·lectiva, s’apunta en una disposició transitòria.
En definitiva, l’empleat té dret al fet que se li abonen les despeses pels equips, eines i mitjans vinculats al desenvolupament del treball. En tot cas, en els pròxims tres mesos s’hauran de concretar per escrit les condicions individuals entre els assalariats que estan treballant a distància i l’empresa.
Adaptació d’acord en empreses
La norma entrarà en vigor en uns 20 dies. Sobre aquelles empreses que ja tenien acords col·lectius sobre teletreball, sense limitació en la vigència, tindran un any per a adaptar-se a la nova normativa. Per a la resta el termini és de fins a tres anys.
La regulació distingeix entre treball a distància (activitat laboral des del domicili o el lloc triat pel treballador, amb caràcter regular); teletreball (treball a distància realitzat exclusivament o de manera prevalent per mitjans i sistemes informàtics o telemàtics), i treball presencial (el que es presta en el centre de treball o en el lloc que trie l’empresa).
El Govern ha aprofitat el decret llei del teletreball per a prorrogar el pla Me cuida fins a finals de gener i fer modificacions en els requisits i la tramitació de l’ingrés mínim vital, ja anunciats fa unes setmanes.
Click here to change this text